AdBlue® for yrkeskjøretøy

AdBlue for yrkeskjøretøy

Hvis du har et yrkeskjøretøy som er utstyrt med SCR-teknologi med standardene Euro IV, V eller VI, trenger du AdBlue®. Dette omfatter følgende kjøretøy:

  • Yrkeskjøretøy med SCR, f.eks. lastebiler, søppelbiler, brannbiler …
  • Varebiler med SCR eller tungtransportkjøretøy
  • Kjøretøy som transporterer passasjerer, f.eks. turbusser, busser, minibusser …

Siden 2005 har vi arbeidet sammen med og rettledet hundrevis av vognparker av alle størrelser når det gjelder valg av AdBlue og AdBlue-utstyr. Yaras Air1-salgsteam tilbyr sin ekspertise enten du eier en forhandlervirksomhet, fyllestasjon eller servicestasjon, eller du driver en vognpark med lastebiler eller busser.

AdBlue pump

Hvor kan jeg kjøpe AdBlue til yrkeskjøretøyet mitt?

AdBlue selges av Yara over hele Europa, Nord- og Sør-Amerika, Australasia og Afrika via de samme salgsstedene og distribusjonsnettverkene der du allerede kjøper diesel til kjøretøyet. Det selges også på servicestasjoner for lastebiler, og takket være den gratis AdBlue-appen for smarttelefoner kan du finne det nærmeste AdBlue-salgsstedet eller servicestasjoner som selger AdBlue langs veien.

Hvis du har flere kjøretøy, kan du også få AdBlue levert i bulk direkte til hjemmedepotet ditt. For å gjøre det må du velge en bulktank fra utvalget vårt, eller vi kan levere AdBlue i 1000-liters IBC-tanker eller 210-liters fat.

Mer informasjon om hvor man kan kjøpe AdBlue?

Air1 tank

Hvilken AdBlue bør jeg kjøpe?

Uansett hvilket behov du har, har vi forpakningen for deg! Valget ditt avhenger av forbruket ditt, størrelsen på vognparken din og antallet Euro IV, V eller VI SCR-kjøretøy du har, enten det er lastebiler, busser eller varebiler.

Pass på at du kjøper AdBlue og ikke et produkt som heter "urealøsning". Produktet du bruker, må oppfylle svært strenge ISO-kvalitetsstandarder, ellers risikerer du å kontaminere SCR-systemet på kjøretøyet.

Ta kontakt med oss, så hjelper vi deg med å ta riktig valg for dine behov. Vi tilbyr AdBlue i

  • forpakningsformat: 10-liters AdBlue-kanner, 210-liters AdBlue-fat, 1000-liters IBC-tanker med AdBlue
  • bulkleveranser direkte til arbeidsstedet ditt

Hvor mye AdBlue trenger jeg?

Det gjennomsnittlige forbruket av AdBlue for yrkeskjøretøy vil avhenge av typen kjøretøy du bruker (lastebil, buss, varebil, søppelbil …) samt bruksnivået. Ruten du kjører vil også ha en innvirkning på hvor mye motoren må arbeide og derfor hvor mye AdBlue du trenger.

Generelt kan du forvente et forbruk av AdBlue på mellom 4% og 6% av dieselforbruket. Med andre ord kommer du til å bruke rundt 5 liter AdBlue for hver 100 liter diesel, eller rundt 1,5 liter AdBlue for hver 100 km på veien. Dette betyr at du må fylle på AdBlue-tanken mye sjeldnere enn du fyller diesel.

Vi tilbyr en kalkulator for forbruket av AdBlue som vil være mer nøyaktig basert på behovene dine. Ta kontakt med oss for å få et overslag over det omtrentlige forbruket av AdBlue for vognparken din.

Hva er den rimeligste måten å kjøpe AdBlue på?

Den rimeligste måten er at Yara leverer Air1 AdBlue-produktet i bulk direkte til en spesialisert AdBlue-tank som er installert på arbeidsstedet ditt. Du kan også kjøpe AdBlue fra nettverket vårt av Air1-leverandører, der du vil finne AdBlue i 10-liters kanner, 210-liters fat og 1000-liters IBC-tanker. Hvis det er lagret riktig, har AdBlue en bestandighet på 12 måneder.

Lær mer om hvordan du håndterer og lagrer AdBlue

Mer informasjon om hvor man kan kjøpe AdBlue?

Hvor mye koster AdBlue?

Prisen på AdBlue avhenger av mengden du bestiller. Generelt er prisen på AdBlue per liter mye lavere enn for diesel som selges fra pumpen.

De fleste kjøretøyene som er utstyrt med SCR-katalysator bruker rundt 5% mindre diesel enn andre kjøretøy. Denne drivstoffinnsparingen for lastebilen, bussen eller varebilen din gjør AdBlue til et rimeligere valg. De løpende kostnadene for vognparken vil generelt være lavere enn for vognparker med EGR-kjøretøy som ikke er utstyrt med SCR.

Hva styrer AdBlue-prisene?

Det er flere faktorer som påvirker AdBlue-prisen. AdBlue er en urealøsning med høy renhet som har syntetisk urea som råmateriale. På grunn av kvaliteten som er kreves, produseres den slik at det er mye renere enn den som brukes til gjødsel. Derfor selges den til en helt annen pris. I tillegg krever ureaproduksjon store mengder energi, hovedsaklig naturgass. Prisnivåene på olje, naturgass og ammoniakk har direkte innvirkning på ureaprisene. Når prisene på disse råvarene øker, har det direkte innvirkning på AdBlue-markedsprisen.

Salgsteamet for AdBlue tilbyr deg flere alternativer for AdBlue under Air1-merkenavnet:

  • AdBlue-lagringsløsninger som kan selges som standard eller skreddersydd
  • AdBlue solgt i forpakninger, fra kanner til IBC-tanker 
  • Prosjektledelse for installasjon av AdBlue-tanker 
  • Konstruksjon og vurdering av anleggssted for uavhengige forhandlere og distribusjonsnettverk 
  • Finansieringsalternativer

Hvis du trenger AdBlue for lastebilene, bussene eller varebilene dine: Velg Air1 fra Yara, det ledende AdBlue-merket i Europa.

Air1 gir sikre leveranser

  • Yara, en verdensledende ureaprodusent, er en av nøkkelaktørene og pionerene bak AdBlue. Med produksjon på flere anlegg i Europa, inkludert Sluiskil-anlegget i Nederland, som er verdens største AdBlue-produksjonsanlegg, kan du regne med uavbrutte og pålitelige AdBlue-leveranser fra Yaras distribusjonsnettverk. Air1 samarbeider med pålitelige distributører for å levere til deg der du måtte være. Yara fortsetter å utvikle og forsterke forsyningskjeden slik at vi fortsatt kan garantere pålitelig leveranse av AdBlue under merkenavnet Air1.

Air1 er et høykvalitetsprodukt

  • Air1 AdBlue produseres av primær eller ubehandlet urea som utskilles direkte fra produksjonen av urea hot-melt for å unngå urenheter. Det er svært forskjellig fra urea som brukes til mineralgjødsel, som ikke er så rent. Yaras AdBlue bruker spesialbehandlet, demineralisert vann. Vi transporterer AdBlue i egne tankbiler eller tankvogner, eller med rørledning til egne terminaler. Hvert parti AdBlue som produseres på et Yara-anlegg, blir alltid analysert før det sendes.